Tova votter!

Etter litt regning og en prøvelapp er jeg egentlig veldig fornøyd med oppskrifta mi! har brukt ca. 100 g. ullteppegarn, men det ble brukt før jeg veide lageret mitt da... strikka på pinne 6 og tova på 40 grader.

IMG_0244


Et par votter.

Har strikka de tidligere i uka, har bare ikke surra meg til å ta bilde før nå. Strikka i 6-tråds on-line, ca. 50 gram.

IMG_0242

Bosniatøfler!

Jeg fikk det til! hehe... da jeg endelig fant oppskrifta og manna meg opp siden jeg synes det så så vanskelig ut, ko jeg til slutt igang, og det var jo artig å strikke!
ble ett par til meg (de grønne og brune), og de turkise ble litt for små da... hehe

IMG_0221

IMG_0220

Se hva jeg har fått!

Har feira jula i Trøndelag i år, og av tanta mi fikk jeg alt dette! hun brukte det ikke lengre og tenkte jeg kunne få det hvis jeg ville, og man kan vel ikke si jeg var vond å be da! var en haug med oppskrifter til også, men de blir vel på loftet til det blir moderne igjen... tihi... er mest oppskrifter fra 80- og 90-tallet, men var MYE inspirasjon der!
Bare se på dette bildet da:

IMG_0174


Har strikka meg veske!

Forelska meg fullstendig i mønsteret på denne veska for ganske lenge siden, men jeg er ikke så veldig glad i å strikke fletter, så det har bare blitt med tanken en god stund... men så! da mønsteret dukka opp i julekalenderen til drops, da måtte jeg bare! brukte easy fra sandnes i stedet for eskimo, og selvsagt ble den brun! å strikke fletter var ikke så ille som jeg huska, men så er jo disse ganske enkle da! veska skal få fôr i mårra, liker best å ha det jeg... også skal den tas i bruk på nyttårsaften! gleder meg masse!

IMG_0112

Da kan julegavene vises fram for alle!

Nå er jeg tilbake hjemme og sammen med pc'en min! da er det tid for å avsløre hva de fleste fikk til jul! er vel hvertfall en gave jeg ikke har tatt bilde av, det gikk så fort de siste dagene før jul... hehe... noen som kjenner seg igjen i det?
i hvertfall, her er de:

Mamma fikk dette kirisjalet som er strikka i en tråd alpakka og en tråd vivaldi:
DSC_3590

ei venninne fikk disse vottene, strikket i rubin...
DSC_3997

ei anna venninne fikk disse vottene, strikket i garn fra fagstrikk...
DSC_3883

...sammen med dette pannebåndet...
DSC_3891

...og disse sokkene, strikket i et garn jeg kjøpte i danmark:
DSC_3044 copy

ei fikk denne lua , strikka i silja, sammen med et par selbuvotter jeg ikke har fått tatt bilde av:
DSC_2737

ei fikk disse gryteklutene og denne kopptua, laget i bomullsport og cotton, sammen med et lys...
DSC_3627 copy

ei fikk disse sokkene, strikket i silja, sammen med litt som ikke var hjemmelaget:
DSC_3045 copy

ei fikk dette skjerfet og lua, strikka i topp't'tå-garn:
DSC_3626 copy

ei venninne fikk dette skjerfet, strikka i garn fra estland:
DSC_3519

sammen med de grå tøflene fra dette bildet, hekla i safirgarn:
DSC_3947

og ei venninne fikk denne duken, hekla i garn fra nille, sammen med et lys:
DSC_3887 copy

bestemor fikk denne sauen:
DSC_3487

Kusina mi fikk disse selbuvottene strikka i rubin:
DSC00058

tror dette skulle være alt... da er galskapen satt i system....;)

Kiri-sjal!

da var det endelig ferdig! eller var ferdig en stund, mangla bare å blokke det! brukte garnet jeg fikk da mamma var i estland. sånn ble det til slutt:

DSC_3936 copy

Vaffelcalorimetry og pulsvarmere..!

starta på pulsvarmerne og tenkte at de måtte ha noe som matcha til hodet. det i strikke vaffelcalorimetry gikk veldig greit! sånn ble resultatet:
DSC_3938 copy

og calorimetryen:

DSC_3939 copy

Min første votteoppskrift!

fant liksom ikke noen oppskrift jeg likte noe særlig, ingen var sånn som jeg tenkte det, så da ble det til at jeg laga min egen oppskrift. etter litt knoting for å få det best mulig er jeg ganske fornøyd med resultatet, men de kunne nok fortsatt vært litt smalere da...

image181

Ei lue er ferdig!

har strikka ei lue i topp't'tå og pynta med en blomst!

image180

Ballband Dishcloth!

endelig har jeg også fått surra meg til å strikke en sånn... var jo egentlig veldig enkelt! brukte cotton fra stoff og stil.

image179

Branching out scarf

har strikka ett til, ei på jobben til mamma som skulle få det! brukte litt over ett nøste tynn alpakka. laga en liten blomst på nål også som kan festes på jakka!

image173

Litt mer babytøy...

Synes det er så artig å strikke til sånne små, kanskje fordi det går så fort? i hvertfall, hadde egentlig strikka et tvillingsett allerede, men så ble det jenter, og da var lissom ikke grønt og hvitt helt aktuelt synes jeg... det blir gitt til noen andre etterhvert! har brukt siljagarn denne gangen også, gikk vel med litt under 150 gram.

image172

Strikka skjerf og lue

har fått dilla på lace-mønster, så her er et skjerf av garnet jeg fikk av mamma, og ei lue i rubin fra sparkjøp. begge mønstrene er fra knitty.com
image170

image168

jeg har fått strikkepinnene mine!

image164for en måned siden fikk jeg tilslaget på en liten haug strikkepinner på ebay! etter lang tid kom de endelig! sånn ser de ut, og nå er de i bruk for alvor! hehe

Er ikke mamman min søt?

mamma har vært på spa-ferie i pernu utenfor tallinn, og jeg ønska meg litt garn hvis hu fant noe... da hu kom hjem i går hadde hu kjøpt med en kilo! i tillegg fikk jeg et par søte votter og en skikkelig fin genser...
men det beste av alt var vel prisen på garnet da... var 170 kr pr kilo! tror noen må nedover dit en tur! hehe

her er et bilde av herligheten! og for meg som ikke har hespetre og nøstemaskin blir dette et tålmodighetsarbeid.. hehe. pappa lekte hespetre for meg på ene hespa da, så jeg er allerede i gang med å bruke garnet. resultatet av det blir nok foreløpig en hemmelighet da det er planlagt som julegave...

image163

Ei djevellue

image162Synes det er så fælt navn på ei så søt lue egentlig jeg.. men men.. her er den hvertfall. strikka i babyull.

Ei kopptue til

denne gang i perlestrikk. veldig greit... den skal være med i en gave da!

image151

sjelevarmeren til pernille!

da var den ferdig, men ankommer ikke københavn før tirsdag da... mønsteret er fra stoff og stil, men brukte topp't'tå garn i stedet... brukte nesten 600 gram, men det gikk fort å strikke siden det bare er rett og vrang!

image131

opphengt i det samme, jeg???

fant oppskriften i bloggen til elisabeth på hobbyforum, og tenkte at det var artig å strikke den, og da jeg først hadde laga en, jo, da ble jeg lissom litt opphengt da... hehe, rart med det der du!
men til mitt forsvar har alle fått en eier, eller hvertfall en kommende da.
har strikka de i bommullsgarn fra stoff og stil, merket er også derfra.

image122

Ullstrikk i 26 varmegrader... joda! hehe

image98

ei på jobben til pappa skal ha tvillinger til høsten, så jeg tenkte jeg skulle strikke litt tøy da... men å strikke i ull når det er 26 grader er jammen meg varmt... endte med at jeg satt foran ei vifte om kvelden fordi det var så varmt... hehe
oppskriftene er fra garnstudio, men brukte silja strømpegarn i stedet. selv synes jeg hvertfall ikke det klør, også er det ganske holdbart! gikk med totalt ca halvannet nøste av hver farge, så det holder til ganske så mye!

et par babytøfler...

image97

synes disse var så søte, så jeg måtte bare lage de... har ikke fått pynta de enda da, får se hva jeg finner på der. disse er strikka i dobbel tråd babyull fra nille, så de var veldig raske å lage egentlig.

Babysett.

image96

har fått litt dilla på å strikke babytøy i stedet for tida, så dette skal vel gis bort så fort det kommer ei jente... hehe, er alltid greit å være på forskudd!
oppskriften er fra garnstudio, men jeg har brukt babyull fra nille i stedet. det blir så mye billigere!

Odessalue til Pia!

image93

Pia bestilte seg en lue, og her er den! får håpe hun blir fornøyd. er vel ikke helt sesongen for lue akkurat nå, men er jo absolutt greit å ha til seinere! har brukt silja strømpegarn i dobbel tråd, og det ble veldig fint synes jeg. greit å bruke et garn som holder seg fint! gikk med litt under to nøster.

et par rosa lommetøfler!

image84

her har jeg blitt kvitt enda litt mer restegarn! veldig greit!

to calorimertyer til også!

image83

har jammen vært litt produktiv i det siste!
her har jeg brukt østlandsgarn og litt færre masker og omganger enn det står i oppskriften, så det blir mer som et pannebånd.

En odessalue til!

image82

bruker opp litt garn jeg har liggende, og denne gangen blir ble den blå.

lite smetteskjerf...

fant oppskriften på garnstudio, så jeg måtte bare prøve å lage et! det var jo kjempeenkelt og morsomt å strikke! gjorde litt om på oppskriften så begge sidene er stort sett like. er bare hull på den ene siden, men ellers ser det likt ut.. er en smule opptatt av det... =)

image78

Odessalue

jeg å har strikka sånn lue nå, var jo ikke så vanskelig! fant ut etterhvert at det er faktisk første lua jeg har strikka, har bare hekla tidligere. er ikke perler på denne da, må skaffe meg sånne som er beregna på  strikking tenker jeg... så de tåler å vaskes. hehe, et fint påskudd for å kjøpe noe hobbyrelatert... tihi

her er et bilde av vidunderet:

image65

Calorimetry-pannebånd.

image62

har laget noen calorimetry-pannebånd de siste dagene. skikkelig fine synes jeg! liker formen på de veldig godt!
blir nok flere av disse etterhvert tenker jeg! veldig greit å ha noen småprosjekter mellom de store!

Lommetøfler!

jeg også har laga sånne, og det var for gjort!
de er litt store til meg, så tror jeg skal prøve å strikke de på tynnere pinner og evt med mindre masker.

nå begynner det vel strengt tatt å bli litt for varmt for ulltøfler, men det kommer vel alltids kaldere tider igjen!

her er det et bilde!
image45

Mitt 2. par sokker!

Har egentlig strikka de for lenge siden, men har ikke fått lagt inn bilde her... hehe, enda så mye tid jeg har, så har jeg faktisk ikke fått gjort det...
men men, her er de hvertfall! er strikka av regia, 4-tråds. skikkelig festlig med selvstripende garn! joho

image41

Mitt første par strikka sokker!

image40

Nå kan jeg endelig vise de fram, for Anders hadde bursdag i går! er aldri så lite stolt av disse sokkene. de første jeg har strikka, og jeg lærte det helt selv! har brukt falkgarn fra Dale, så de er i 100 % ull... varme og gode! forhåpentligvis trenger han ikke å bruke de før til høsten igjen da! for nå er det jo VÅR! endelig.

Lue og hals til små gutter

image39

Sønnen til kusina mi fylte ett år nå i mars, og da fikk han dette... har helt glemt å legge ut bilde siden jeg hadde laga dette lenge før bursdagen, men ikke kunne vise fram enda da.... men her er det hvertfall, og det passa perfekt på han som skulle bruke det!

Tova veske

Tova veske

Tova veske til mamma. Vaskemaskina står ikke akkurat stille om dagen ;o)
Tok utganspunkt i oppskriften på Booga J, men gjorde den litt større i alle retninger egentlig. hehe

Nok et par pulsvanter

Nok et par pulsvanter

Mamma lærte meg å strikke fletter, noe som egentlig ikke var så veldig vanskelig! var litt langtekkelig og knotete med den ekstra pinnen da, men greit å kunne!
disse ble til mamma da, hun trenger noen når hun kjører bil i kulda. hehe

Pulsvanter i perlestrikk

Pulsvanter i perlestrikk

Et av julas småprosjekter. Fant ut at pulsvanter er veldig greit å ha, og på denne måten læte jeg meg perlestrikk å. hehe
rart med det hvor enkelt det egentlig var da jeg lærte det. ser jo ganske fancy ut da!